At identificere kandidaternes unikke kompetencer og at sikre tilpasning til virksomhedens krav og kultur er afgørende. Det er både med til at opfylde virksomhedernes behov for arbejdskraft og give medarbejderne mulighed for at realisere deres potentiale professionelt.
Overordnet set, kan man dele processen op i to faser:
🛠 Den Objektive Fase: Ved starten af matching-processen er det fornuftigt at anvende nogle værktøjer, der muliggør en objektiv vurdering af kandidaternes kompatibilitet med virksomheden.
Dette omfatter brugen af:
- Pointmodeller
- Personlighedstest
- Strukturerede interviews
- Færdighedsbaserede tests
- Mange andre analytiske tiltag
Redskaberne her giver hurtig og effektiv indsigt i kandidaternes færdigheder og evner samt - deres match med jobbeskrivelsen og virksomhedens behov.
💭 Den Subjektive Fase: Hvis man har brugt sine værktøjer fornuftigt har man nu en pulje kandidater som alle, på papiret, ville kunne varetage stillingen. Nu gælder det om at finde en kandidat som også vil trives i stillingen.
Dette indebærer at forstå kandidaternes subjektive tilgange:
- Kemi og kulturpasning
- Personlige værdisæt
- Arbejdsmiljøpræferencer
Hvis man skal have held med at gennemføre dette, kræves en sund forståelse af virksomhedens kultur. Det man kigger efter, er hvorvidt miljøet i organisationen, passer til kandidaternes forventninger og værdier.
Det er en balancegang. Mestrer man både de objektive og de subjektive tilgange sikrer man, at kandidaternes færdigheder matcher jobbet - og at deres forventninger og værdier passer til virksomhedens ethos.
Hvis man har succes med dette, vil kandidaten falde til hurtigere, være mere tilfreds og bedre rustet til at klare eventuelle konflikter. Kort sagt er god matching en rigtig god investering.
🚀 Er din virksomhed klar til at finjustere sin matching-strategi? Hvordan prioriterer I, mellem de objektive og subjektive aspekter ved matching? Tag gerne kontakt og nogle god råd med på vejen!